Isu keracunan gas monoksida di dalam kereta bukanlah satu perkara yang asing lagi malah banyak kes direkodkan di negara kita bahkan ada juga yang sehingga meragut nyawa.

Sama juga dengan kisah yang tular baru-baru ini dimana seorang wanita menyedari anak-anaknya terhidu gas monoksida ketika tidur di dalam kereta mencuri perhatian ramai.

Menerusi perkongsian, difahamkan dia dalam perjalanan menemani kedua mertuanya pulang ke Tanjung Karang daripada Kuantan namun wanita yang dikenali sebagai Nur Jalilah Leyla ini merasakan tidak sedap hati apabila melihat anaknya lembik dan tidak bermaya selepas bangun tidur malah tidak ada respon.


“Naluri seorang ibu, rasa sesuatu tapi tak tahu kenapa. Umi kejutkan Deeja untuk bangun tapi tak ada respon. Umi masa ni terus jadi panik. Dia tak sedar, lembik selembik-lembiknya.”


Dalam pada kalut mengurus anaknya yang tidak bermaya itu, siapa sangka, dua orang anaknya yang lain iaitu Zara dan Eijaz pula tidak sedarkan diri. Muka mereka berubah menjadi pucat.


Jalilah yang pada ketika itu berasa pitam terpaksa gagahkan diri demi anak-anaknya walaupun beberapa kali muntah sehinggalah tiba di pusat perubatan Gombak.

“Otw ke hospital Deeja masih tak respon. Luruh rasa jantung umi sebab tak tahu punca. Tiba-tiba Zara dan Eijaz diam. Mereka pula tak sedar. Eijaz tertiarap di babagian bawah kaki dengan muka ke bawah karpet. Zara separuh badan atas kerusi Kaki ke bawah, meniarap juga”

Selepas dibawa ke hospital, Doktor mengesahkan bahasa Jalilah sekeluarga terhidu gas monoksida yang berpunca daripada kebocoran pada ekzos dan menyebabkan keracunan.

“Doc kata kalau la umi tak tahu yang anak tak sedar tu beranggapan anak tidur lena, kemungkinan memang akan mengancam nyawa anak-anak”

“Ibarat mimpi ngeri semua tu.. memang tak terkata lembik lutut.. nak tercabut jantung mengenangkan anak-anak tak sedar time tu. Keracunan gas monoxide ini tak bermakna time kita berhenti dan tidur dihentian je.. boleh berlaku juga dalam keadaan kereta tengah bergerak..”

Meninjau di ruangan komen, rata-rata warga netizen bersyukur apabila tidak berlaku sebarang perkara buruk pada Jalilah sekeluarga malah menghembus nafas lega apabila mengetahui Jalilah cepat bertindak sewaktu melihat anaknya tidak bermaya.

Berikut merupakan komen warga maya:

“sebagai pengajaran juga untuk kita semua , lepas ni beringat kalau bejalan jauh tgk anak tdo , atleast kejutkan setiap 2 jam tengok keadaan anak kan”


“aku yg baca ni pun panik n menangis..apetah lg korg yg mengalaminya..duk pk mcm mn kalau aku kat tempat ko..”

Perkongsian yang tular di laman Facebook: