Sebagai umat islam, kita dituntut untuk berpuasa selama sebulan di dalam bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini malah ianya juga merupakan rukun islam yang ke 3.

Pun begitu, ramai diantara kita yang masih ‘ponteng puasa’ dan mencari ‘port’ untuk makan pada waktu tengahari.

Sama juga dnegan kisah yang tular baru-baru ini dimana seorang wanita menegur mereka yang tidak berpuasa mencuri perhatian ramai.


Menerusi video yang dimuat naik oleh seorang pengguna TikTok iaitu @kieadaamy97_, kelihatan dia dan rakan-rakan yang lain berada di sebuah bangunan di mana tempat mereka bekerja.


Dapat kita lihat dia menegur individu yang tidak berpuasa makan di dalam kereta di sebuah tempat parkir yang kosong dan sunyi.

“Bulan puasa digalakkan puasa ya.. jangan makan nasi belakang ni.. ini mendatangkan dosa untuk umat islam..” ujarnya menggunakan mikrofon.

dapat kita lihat kereta yang ditegur mula perlahan-lahan berangsur daripada tempat tersebut setelah disergah daripada jauh.

“belakang ni port org kencing , port org bercinta , port org buka posa tengah hari. Hahaha hari2 keraih perutt gelakk” tulisnya di ruangan kapsyen.

Pun begitu, meninjau di sebuah lagi video, dia juga meluahkan rasa geram dengan sikap tidak bertanggungjawab individu yang tidak berpuasa membuang sampah makanan merata tempat di kawasan parkir tersebut dan nyata ianya menyusahkan ramai pihak.

“khas yang beli nasi kandar belakang tu.. dah makan tu, sampah buang la..tak pun lepas makan tu boh (letak) dalam kereta..toksah (takpayah) buh kat situ..orang bukan kerja nak kutip sampah kita je.. tengok tu berlungguk orang buang sampah.. depa buat kerja tengahari, leastu bagi kerja kat orang..orang yang puasa kesian kat orang” katanya yang pekat dengan loghat utara itu.

Video yang tular di laman TikTok:

@kiedaamy97_ Reply to @syusyuhadaalaa belakang ni port org kencing , port org bercinta , port org buka posa tengah hari. Hahaha hari2 keraih perutt gelakk #fypage #viral #fypシ゚viral ♬ original sound –

@kiedaamy97_ Tak kira laki ka perempuan sama naik. Dah makan simpann laa . Buat kerja bg clean #fypage #viraltiktok ♬ original sound –

Meninjau di ruangan komen, rata-rata warga netizen terhibur dengan gelagatnya yang menegur ‘geng ponteng puasa’ dengan menggunakan mikrofon.

Dalam mas ayang sama, para netizen berang dengan sikap tiak bertanggungjawab mereka yang membuang sampah di kawasan tersebut.

Berikut merupakan komen warga maya:

“bawa speaker terus”


“dah macam sekolah pula..”

“dah la tak puasa buang sampah merata amende laa”