Benar kata orang, anak-anak ini ibarat kain putih dan yang akan mencorakkannya adalah ibu bapanya sendiri. Tidak dinfikan, setiap orang mempunyai cara terendiri untuk mendidik anak-anak menjadi manusia yang seimbang dari segi akhlak dan agama.

Malah, peribadi seorang anak itu juga mencerminkan cara didikan ibu bapa mereka.

Seperti yang kita dapat lihat masa kini, aak-anak lebih menghabiskan masanya untuk bermain gadget, menonton TV dan keluar bermain bersama rakan-rakan sebaya.


Pun begitu, lain pula dengan kisah yang tular baru-baru ini dimana seorang anak lelaki bagi pasangan Siti Fauziah Masnan, 35, dan Haniffa Jhonasrol, 36, iaitu Hafiy Altamis Haniffa, 11, mampu melakukan kerja-kerja rumah termasuk memasak walaupun usianya yang masih muda.


Memetik laporan mStar, dia bukan hanya tidak kekok menjaga adik yang baru berusia 44 hari, malah dia turut menguruskan segala keperluan Fauziah termasuk memasak hidangan berpantang.

Bercerita tentang anaknya itu, ujar Fauziah, dia terpaksa mengajar anak-anaknya berdikari sejak dari usia lima tahun.

“Saya cakap kat mereka kenapa saya ajar buat kerja rumah dan sebagainya sebab saya nak mereka belajar hidup berdikari.”

“Sebab kami tak tahu apa yang akan berlaku kepada kami berdua akan datang, takut tak sempat tengok mereka membesar jadi perlu berdikari. Ke mana pun dia pergi, dia boleh jaga adik-adik… itu matlamat saya.”

“Tapi saya didik mereka sangat tegas dan saya juga sangat garang. Anak-anak memang takut dengan saya.”


“Hafiy ni saya panggil abang… dari umur dia tujuh tahun saya dah ajar masak nasi dan goreng telur dadar.”

“Umur lapan tahun saya dah ajar dia masak nasi goreng. Sekarang dia dah master bab masak, kalau saya sibuk dia yang akan masak untuk adik-adik,” ujar ibu kepada lima cahaya mata itu.

Dia yang juga ahli perniagaan memberitahu, sepanjang tempoh berpantang bulan lepas, anak sulungnya yang paling banyak membantu di samping anak keduanya yang berusia lapan tahun.

“Saya bersalin czer… pergerakan terbatas dan berpantang sendiri di rumah, suami yang jaga. Minggu pertama mak mertua datang, dalam masa sama suami dah mula sibuk kerja.”

“Jadi masa cuti sekolah sekejap tu, ayah dia pesan dekat anak-anak untuk jangan bagi mommy stress dan sama-sama kemas rumah.”

“Bila ayah dia masak, mereka akan tolong sediakan bahan dan memasak. Sebab seawal usia lima tahun memang saya dah ajar anak-anak buat kerja rumah, jadi mereka tak kekok,” jelasnya.

“Masa berpantang dah masuk minggu kedua tu, suami dah start sibuk… saya tinggal dengan anak-anak dekat rumah jadi Hafiy yang masak sepenuhnya.”

“Saya minta anak bujang saya masak yang simple macam ayam kukus halia. Ni mudah sebab dia boleh tinggal je masa kukus. Kadang-kadang dia masak sup ayam.”

“Hafiy akan dibantu oleh adik perempuan dia sebab adik dia pun dah diajar masak nasi sejak umur tujuh tahun”

“Bila dia tengok abang dia masak, jadi dia pun nak buat. Masa saya dalam pantang ni, adik dia akan basuh dan sidai baju.”

“Abang pula akan masak dan kemas rumah, memang saya dah ajar mereka bahagi-bahagi tugas,” katanya sambil memuji sikap Hafiy yang ringan tulang dan tidak pernah merungut letih.

Dia juga akui bertegas dengan anak-anaknya kerana anak ketiganya adalah anak istimewa yang menghidap william sindrom.

“Masa tu saya tak mampu nak ada pembantu rumah jadi saya ajar anak-anak saya yang sulung dan kedua tu buat kerja rumah supaya kalau berlaku apa-apa dekat saya dan suami, mereka boleh jaga adik-adik terutama yang istimewa ni.’

“Sejak itu saya ajar mereka buat kerja rumah sebab anak istimewa saya,” katanya yang sentiasa menitik beratkan soal keselamatan dan kebajikan anaknya.

Video yang tular di laman TikTok:

@geehan09 #anaksoleh #anakbaik #adikberadik #adikberadikduniaahirat #fyp #fypシ゚viral #foryou @hanifjhon888 ♬ Cinta Sampai Mati – Raffa Affar

@geehan09 #anaksoleh #anakbaik #budakrajin #budakbaik #adikberadik #adikberadikduniaahirat #berpantang #berpantangsendiri #fypシ #fypシ゚viral @hanifjhon888 ♬ Sampai Tutup Usia – Angga Candra