Connect with us

Viral

Puas Tunggu Tapi Tak Sampai-Sampai, Graduan Redha Ambil Gambar Konvo Tanpa Ibu Bapa

Majlis Konvokesyen merupakan satu hari kebesaran untuk graduan, kerana ia membawa maksud graduan sudah berjaya menamatkan pengajian.
Iospital phone repair gombak
Manakan tidak, setelah berhempas pulas berdepan dengan cabaran belajar demi meraih keputusan yang membanggakan, inilah masa yang sangat dinantikan buat setiap pelajar.

Apa yang membuatkan majlis tersebut lebih bermakna adalah dengan kehadiran insan yang amat penting dalam hidup seperti ibu dan bapa.

Namun lain pula ceritanya dengan kisah yang menyentuh hati baru-baru ini dimana seorang graduan menunggu ibu dan bapanya yang tidak kunjung tiba mengundang sebak ramai.

Memetik laporan mStar, Najmi Najhan, 25, menyambut konvokesyen pengajiannya secara bersederhana kerana ketiadaan ibu tersayang.

Dalam satu video tular di laman TikTok, Najmi dilihat seolah-olah sedang mengharap ibunya akan hadir ke istiadat konvokesyen itu.

“Aku mencari susuk tubuh abah dan mama. Mereka mesti gembira.”

“Aku tak sabar menunggu di luar dewan. Nak sarungkan jubah dan topi konvo dekat mereka,” kata Najmi cuba membayangkan jika ibu bapanya masih ada bersamanya.

Najmi berkata ibunya meninggal dunia pada Ogos tahun lalu ketika dia sedang berada dalam tahun ketiga pengajiannya di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).


Manakala bapanya dijemput Ilahi pada tahun 2014.

“Lepas mak dah tak ada tu, saya ada baki setahun lagi dalam pengajian saya.”

“Untuk ijazah ini, memang impian mak saya untuk tengok saya habiskan. Jadi apabila waktu konvo tu, walaupun dah setahun pemergian, rasa sebak tu datang balik.”

“Lagi-lagi apabila tengok kawan-kawan lain semua ada ibu bapa datang celebrate,” katanya yang merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Perubatan Kecemasan.

Namun selesai majlis konvokesyen di Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR), Najmi disambut kakak dan abangnya yang tumpang bergembira di atas kejayaannya itu.

“Tapi rasanya berbeza. Tak sama kalau ibu bapa yang ada. Saya kena reda dengan ketentuan ni.”

“Mampu tahan je rasa sedih dalam hati apabila tengok kawan lain semua bergambar dengan ibu bapa di perkarangan dewan.”

“Malam sebelum konvo tu memang saya teringat dekat arwah sebab ini impian dia untuk tengok saya grad,” kata Najmi yang membuat video TikTok tersebut sebagai kenangan.

“Kalau ikutkan memang tak kuat sebenarnya nak habiskan baki setahun pengajian tu.”

“Waktu belajar, saya kerap call mak saya, walaupun cuma bercakap benda biasa tapi bila dengar suara dia itulah sumber kekuatan saya.”

“Lepas apa yang terjadi, kadang-kadang saya masih call dia secara tak sengaja sebab dah terbiasa, baru saya teringat yang dia dah tak ada.”

“Saya gagahkan juga untuk habiskan degree ini sebab itu memang harapan arwah. Nak tak nak saya akan penuhi juga,” cerita Najmi.

Berkongsikan kisah tragis pemergian ibunya, Najmi memberitahu dia berada di samping insan istimewa itu sehingga ke saat terakhir.

“Waktu tu mak saya ada simptom Covid-19. Tapi apabila buat swab test negatif.”

“Mak saya meninggal secara mengejut disebabkan heart attack. Ketika kejadian saya tengah bawa dia ke klinik untuk check status Covid-19.”

“Waktu mak meninggal dalam kereta, saya ada di sisi dia,” kata Najmi yang hanya boleh melihat tanpa mampu berbuat apa-apa.

Ketika ditanyakan adakah dia mempunyai sebarang penyesalan selepas ibunya berangkat ke negeri abadi, Najmi berkata dia yakin dia sudah berikan yang terbaik.

“Waktu saya belajar di UKM di Kuala Lumpur, kalau ada cuti umum je ataupun cuti hujung minggu mesti akan balik ke kampung saya di Terengganu untuk jumpa mak.”

“Kalau tak dapat balik pun, saya akan selalu call dia untuk tanya tanya khabar.”

“Dan bulan terakhir sebelum dia pergi, waktu tu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), saya banyak luangkan masa bersama mak sebab saya mengikuti kelas secara atas talian.”

“Saya bawa dia pergi makan apa yang dia craving dan banyak berbual dengan dia,” kata Najmi berpuas hati kerana dapat menuruti segala hasrat ibunya.

Video yang tular:

@kamuaku676♬ original sound –

Advertisement

Copyright © 2022 YOY.MY Part of YOY Group Sdn.Bhd. (1462891-P)