Lihat Penghidap Autism Berusia 8 Tahun Ini Tawan 3 Gunung di Indonesia Dalam 4 Hari

Ini adalah kisah berkenaan kejayaan anak saya, Aqiel Haqqu yang menghidap mild autism berusia 8 tahun ketika beliau berjaya mendaki 3 gunung di Indonesia. Haqqu berjaya menawan ketiga-tiga gunung tersebut pada bulan Ogos yang lepas.

Saya harap artikel ini juga dapat memberi inspirasi kepada keluarga yang mempunyai anak-anak autism seperti saya.

Haqqu berjaya menawan 3 gunung sekaligus di Indonesia iaitu:

1. Gunung Merbabu ketinggian 3,145m (15 Ogos 2018)
  2. Gunung Andong ketinggian 1,726m (17 Ogos 2018)
  3. Gunung Prau ketinggian 2,590m (18 Ogos 2018)

Dengan jumlah ketinggian 7,461m bagi kesemua gunung-gunung ini dan suhu paling sejuk 4 celcius ketika catatan di Gunung Merbabu Haqqu juga berjaya mengharungi keadaan paling tidak selesa yang pernah dia alami setakat ini.

Haqqu merupakan antara pendaki cilik yang ditegur sapa di kalangan pendaki-pendaki Indonesia ketika mendaki.  Sebelum Haqqu dapat menghabiskan pendakian semua gunung ini (MERBABU, ANDONG, PRAU) Haqqu sudah pun membuat sedikit persiapan dan latihan di Malaysia hampir kira-kira setahun.

Alhamdulillah Haqqu juga berjaya menawan beberapa gunung dan juga bukit.

HARI 1 – 15 Ogos 2018 (Hiking Gunung Merbabu)

Ketibaan kami di basecamp Gunung Merbabu, disambut dengan keadaan cuaca yg cukup baik. Haqqu ketika itu teruja untuk memulakan perjalanan mendaki.

Kelebihan anak autism ini, mereka tidak akan mengenal erti penat ketika waktu berjalan. Malah saya dan isteri telah pun ketinggalan jauh di belakang Haqqu ketika itu.

Mujur ada guide yang mengiringi Haqqu ketika keadaan memerlukan beliau memanjat serta ketika berehat. Setelah hampir 4 hingga 5 jam pendakian kami selamat tiba di Merbabu dengan keadaan cuaca sejuk!

Ketika inilah keadaan yang kurang selesa menyebabkan Haqqu sukar untuk tidur sehingga awal pagi esok. Alhamdulillah kami selamat turun dari Gunung Merbabu dan seterusnya turun ke basecamp untuk persedian pendakian berikut di Gunung Andong.

HARI 3 – 17 Ogos 2018 (Hiking Gunung Andong)

Setelah mendapat cukup rehat dan persediaan dibuat, kami berangkat ke basecamp Gunung Andong pada jam 4 pagi. Setelah selesai segala dokumentasi, Haqqu dengan iringan salah seorang guide telah laju ke hadapan meninggalkan kami berdua.

Trek bertangga sepanjang perjalanan ke Gunung Andong ini mengakibatkan kepenatan buat Haqqu dan sesekali kami mendengar suara kepenatan beliau. Jam 8 pagi kami semua selamat sampai ke puncak Gunung Andong dengan ribuan pendaki-pendaki tempatan Indonesia ketika itu.

Dan sememangnya  ini sudah dijangka keadaan sesak pada ketika itu kerana Indonesia menyambut hari kemerdekaannya. Pengalaman bersama-sama lebih 3 ribu orang warga Indonesia menyambut hari kebangsaan mereka, 17 Ogos 2018 di puncak Andong sememangnya sesuatu yang menarik yang akan kami kenang!

Haqqu juga menjadi tumpuan disini kerana beliau antara segelintir pendaki muda (Malaysia).

HARI 4 – 18 Ogos 2018 (Hiking Gunung Prau)

Pendakian bermula pada jam 8 pagi dengan keadaan cuaca baik dari bandar Dieng. Gunung ini antara lokasi pilihan bagi pendaki2 tempatan. Seperti biasa Haqqu akan diiringi oleh guide yang sememangnya sudah cukup akrab sepanjang kami di Indonesia.

Dengan keadaan cuaca kadangkala suhu dingin dan cerah, Haqqu sekali lagi berjaya menghabiskan pendakian untuk sampai ke gunung ketiga dan terakhir untuk trip ini. Seperti di Gunung Merbabu, keadaan cuaca sejuk melampau pada waktu malam telah mengakibatkan ketidakselesaan kepada kami semua.

Mujur dengan sedikit persediaan awal sebelum pendakian, kami dan khususnya Haqqu dapat tidur dengan nyenyak pada waktu malam!

Untuk makluman semua, anak saya Aqiel Haqqu dilahirkan normal seperti kanak-kanak lain dan tiada apa-apa masalah ketika dilahirkan. Haqqu telah disahkan menghidap Mild Autism pada umur 3 tahun setengah.

Setiap anak mempunyai kelebihan atau keistimewaan masing-masing. Kami tidak menganggap kekurangan pada Haqqu sebagai penghalang untuk dia menjadi manusia hebat dikalangan mereka yang normal diluar sana. Sekiranya anda asyik menumpukan kepada kekurangan, maka anda tidak akan sedar adanya kelebihan dalam diri mereka.

Sebab itulah anda perlu mengenal pasti kelebihan anak anda dan berusaha mengasah bakat yang mereka ada. Pada masa yang sama, anda harus mengelak daripada membuat perbandingan antara anak anda dengan kanak-kanak normal yang lain.

Anda tahu apa yang terbaik dan sesuai untuk anak anda dan ia tidak semestinya sama dengan orang lain. Berbalik kepada Haqqu, aktiviti hiking adalah antara senaman/therapy terbaik sekaligus kami sekeluarga membawa dia menikmati alam dan juga keindahan dengan lebih dekat.

Melalui pembacaan, aktiviti ini juga dapat mendisplinkan diri beliau iaitu mengikut segala arahan yg harus dipatuhi ketika mendaki.

Terima kasih juga kepada sahabat-sahabat serta guide on trip ketika menjaga beliau semasa naik dan turun gunung-gunung disana walaupun bahasa yang Haqqu gunakan kadangkala pening nak paham.

Nasihat saya , jangan malu untuk bawa anak-anak istimewa ini beriadah dan seterusnya menyaksikan keindahan dan kebesaranNya.

Cuma kecekalan dan ketabahan untuk membawa anak2 ini adalah suatu cabaran yg luarbiasa buat kami.

Bagi keluarga yang mempunyai anak autism seperti Haqqu, mereka tidak perlu bersedih dan merasa malu untuk berdepan dengan masyarakat sekeliling. Sepatutnya mereka berbangga dengan anugerah Allah SWT ini kerana anak istimewa hanya dianugerahkan kepada ibu bapa yang istimewa.

[su_note note_color=”#d8d0c3″]Artikel ini adalah sumbangan Tuan Nizam Zambari melalui perkongsian emel. Anda boleh mengikuti beliau di Facebook dan Instagram.[/su_note]