Satu kehilangan besar dan juga kematian yang dicemburui bagi yang masih hidup. Pemergian seorang pelajar SMAASZA iaitu Muhammad Arif Syazwan bin Mohd Sabri.

Arwah merupakan seorang pelajar 6 atas yang mengambil STAM di SMAASZA dan masih belum menamatkan pengajiannya ketika itu.

Menerusi satu perkongsian di laman sosial Facebook milik Aniq As-Shatri Arwah telah mengidap kanser tulang tahap 4 dan ia telah merebak sehingga menyerang paru-paru.

Niq, aku kuat niq, doakan aku cepat sembuh aku rindu nk belajar”. Arwah masih mampu tersenyum walaupun bertarung bertarung dengan penyakitnya.

Arwah sangat disenangi ramai, seorang pelajar yang baik akhlaknya, rajin membantu dan sangat menghormati orang.

Mempunyai budi pekerti yang mulia malah arwah juga turut mempunyai suara yang lunak dan sering dipanggil untuk membacakan doa ketika disekolah.

Satu video telah dikongsikan oleh  Naja Uzip. Betapa lunaknya suara adik Syazwan dan pasti semua yang mendengar terdiam sejenak menghayatinya.

“Kalau dulu suara ini lah yang kami dengar setiap pagi dan usai waktu pembelajaran. Bila arwah Syazwan bacakan doa, tak perlu suruh pelajar diam, mereka sendiri akan diam menghayati lunak suara si pembaca” .

Ketika arwah sakit, kawan-kawan berusaha untuk mengumpul dana bagi membeli tongkat untuk membantunya bergerak.

Apabila berita ini sampai ke pengetahuan guru-guru, mereka berjaya membeli kerusi roda untuk Syazwan.

Pada 2 Julai lalu, Syazwan hadir ke sekolah dan memberitahu bahawa beliau mampu berdiri sendiri dan kelihatan gembira dapat hadir ke sekolah.

Sekitar jam 10 pagi, beliau mengadu sesak nafas dan terus dikejarkan ke hospital Sultanah Nur Zahirah oleh keluarganya.

Beliau ditahan dihospital dan memerlukan rawatan lanjut. Pada 17 Julai, Syazwan telah dibawa ke HUSM dan selepas MRI dilakukan beliau didapati mengidap kanser tulang.

“Ramai kawan-kawan datang melawat. Pelajar-pelajar junior dia pun tak putus datang melawat. Ustazah dan kawan cikgu lain yang datang, akan suapkan dia nasi dan bagi dia minum air. Dia senyum je”

“Walaupun dalam keadaan sakit, dia tetap rai tetamu yang ziarah dia. Hebat sungguh arwah Syazwan”.

“Tapi, bila dia dapat tahu, penyakit sebenarnya. Dia mula berubah. Ustazah datang, dia macam tak boleh nak pandang ustazah. Nampak jelas kesedihannya waktu itu”.

“Cuma lama-kelamaan Syazwan sudah mula terima hakikat. Mak dia bagi tahu, sepanjang sakit, Syazwan tak pernah menangis”.

Jumaat baru ini, saat paling sedih. Kami cikgu-cikgu yang mengajar dia, menangis dan sentiasa doakan Syazwan kuat”.

“Waktu tu, mak dia panggil dia dah tak menyahut. Lepas Maghrib, bacaan oksigennya dah mula menurun, dari 90 ke 87 dan 67”.


“Lebih kurang jam 9.40 malam, Syazwan pergi tinggalkan kami. Semua yang kenal dia turut menangis, itulah kali terakhir kami menatap wajah pelajar yang kami sayangi”. 

 

"If you cannot do great things, do small things in a great way." Napoleon Hill.