Datin Seri Nur Shahida Mohd Rashid yang merupakan isteri usahawan kosmetik terkenal Datuk Seri Aliff Syukri telah tampil bersuara mengenai bekas pembantu peribadi mereka, dikenali sebagai Kak Mel.

Menerusi empat perkongsian di laman Instagram, Shahida meluahkan rasa terkilan terhadap Kak Mel yang sanggup memburuk-burukkan mereka sekeluarga.

Malah, Shahida turut mendakwa Kak Mel turut memanggilnya dengan pelbagai gelaran tidak enak seperti ‘Si Bodoh’, ‘Ustazah Jadian’, ‘Betina’ dan lain-lain panggilan buruk.

Part 1 Hari terakhir kita bersua!!!!

Alhamdulillah saya masih boleh memanggil dengan panggilan kak mel kerana saya mengenang jasa dia pernah berkhidmat utk keluarga saya

Tidak dengan panggilan ‘Si Bodoh,ustazah jadian,betina atau perkataan buruk yg lain2 seperti dia memanggil saya sekeluarga….sebelum akk bekerja dgn saya kita dah lama kenal kerana akk bekerja dengan salah seorang rakan bisnes saya

Saya kenal akk tahun 2012-2013…akk juga ada mengikut percutian saya ke London,Paris dan Venice. Ketika itu akk tidak bekerja dgn saya pun lagi…..

saya yg minta akk ikut saya utk bantu jaga anak2 saya di sana..lepas tu akk berhenti kerja dgn rakan bisnes saya ketika itu,dan apa yg terjadi hari ni (sesi memburukkan) dah pernah berlaku ketika itu………cumanya ketika itu akk tidak dikenali…sebelum kerja dgn saya juga,akk sendiri telah beberapa kali bertukar majikan..

2015, akk ada Msj saya di FB/ig (saya x berapa ingat) ingin memohon kerja dan datang ke rumah saya merayu utk minta kerja ….jika benar kami sejahat yg dikata kenapa perlu minta kerja dgn saya pada ketika itu…..sbb rasanya akk dah kenal kami lama sebelum tu dan bercuti bersama kami….Akk patut tahu kami…….silap saya x belajar dari pengalaman sebelum ni…sbb saya selalu bersangka baik yg manusia berubah..

Jujurnya kak mel saya ambik kak mel bekerja atas dasar ingin membantu kak mel pada ketika itu.
.
5-6tahun berkhidmat di sebuah organisasi adatlah bekerja suka duka,naik turun,dimarah ada lah perkara biasa ketika bekerja.Tapi saya rasa kak mel sendiri tahu bagaimana saya meganggap kak mel dalam keluarga saya.Kemana2 pergi kami bawa,setiap kali saya pergi haji umrah,saya x pernah lupa beli buah tangan utk kak mel.Belum lagi kak duit2 tepi yg akk selalu dapat yang Dato dan saya bagi…Kalau ada pendapatan youtube,ceramah dan lain2 akk pun selalu dapat (lain daripada gaji) .

Tq kpd semua staff yg selalu support sye dikala susah dan senang.

Part 2 Tak ada langsung ke kak mel “ nampak atau kenang jasa kami walau sedikit..??

Ketika kak mel susah,siapa yg selalu ada membantu…..?? Akrab nya kita mcm keluarga pastilah kak mel tahu bagaimana kehidupan dan apa yg berlaku dlm keluarga saya.

Kak mel juga tahu bagaimana dato bekerja hari2 kan,mcm mana dalam group hari2 dato membebel, marah staff utk kebaikan ketika kita bekerja.

Kak mel juga tahu bagaimana kami berusaha utk mencari rezeki.Pendek kata keluar masuk makan minum adalah perkara biasa yg kak mel buat di rumah saya.

Sebab apa? sbb saya anggap kak mel sebahagian dr family kami

Dlm bersangka baik dgn kak mel ,6 tahun kerja dgn kami cerita kisah kita panjang sangat, kak mel mengandung, bersalin kak mel mmg dah lama x jadi PA Dato.

Sebab kak mel pregnant atas timbang kemanusiaan, kak mel ada anak kecil kami pun faham…… lama rasanya kak mel x pernah campur apa yg berlaku dalam kehidupan saya.

Last kita pergi Umrah sama2…ya mmg kami minta tolong kak mel jaga nenek sebab saya ada anak kecil,kalau saya tak ada anak kecil mungkin saya boleh jaga sendiri.Kami pun bg elaun RM 800 kan kak mel sepanjang kak mel jaga nenek di sana.Belum yg nenek bagi lagi..Pergi umrah lain,elaun lain.Saya pun bukan santai2 kak kesana,saya juga ada mak ayah yg saya kena tengok,5 orang anak yg saya kena jaga termasuk yusoff yg tgh lasak dan raudhah yg ketika tu berumur 2 bulan.

Kita Start dari isu berhenti kerja ketika PKP…Ketika PKP saya rasa semua syarikat terjejas kerana tidak beroperasi,kami ambil keputusan utk kecilkan skala syarikat,kita menggabungkan semua syarikat menjadi satu je….takkan saya nak cerita details pd Akk sbb kepentingan perniaagaan saya dan akk bukan pihak pengurusan…
Yg faham Flow syarikat bab akaun , liability company..

Part 3 Surat yg kak mel dapat tu

Surat yg kak mel dapat tu semua Staff dapat,sebab mereka semua bernaung di bawah AS Legasi.

Jadi sebahagian mereka kami masukkan ke dalam Dherbs,sebahagian ke Youtube dan kak mel kami serapkan kerja dalam rumah utk buat content anak2 ..

Kami kurangkan elaun kerana syarikat tidak boleh beroperasi sepenuhnya ketika itu.Semua gaji pekerja ditarik elaun,gaji saya juga diturunkan,Dato sendiri x ambil gaji pada ketika itu….tak semua hal dalaman syarikat perlu saya beritahu…

Sesusah kami urus niaga Kami kena bayar zakat dn Kak Mel sebagai staf tak mungkin sy lupakan , Kak Mel lupa atau tak nak pandang kasih sayang kami ,saya ingatkan ketika PKP juga Dato telah mengeluarkan zakat untuk diagihkan kepada semua kakitangan yg terkesan ketika PKP…tak silap saya kak mel dapat zakat sahaja RM 1000.

Lepas tu tak lama lepas tu kak mel nak resign sebab kata nak fokus pada Tauhu Bergedil..tahun lepas 2019 kak mel pernah nak berhenti dalam bulan 4-5 sebab anak kak mel yg kecil tiada org jaga.

Saya cakap jgn berhenti sebab saya sayang kak mel dan saya bg kebenaran akkkerja bawa anak2. ingat x ? Kak Mel..last 4hb Jun,tapi 2hb Jun kita masih boleh bergambar bersama..
.
4hb tu last kami buat majlis perpisahan mcm video di atas,kita nangis sama2,kami minta maaf sama2….dan saya terkejut kenapa tiba2 akk bertindak seperti hari ini? apa salah kami pada kak mel.

Adakah kerana saya menukarkan kak mel ke bahagian kerja lain,kami tak bagi elaun hanya gaji pokok maka kami diperlakukan demikian.

Fahamikah kami juga terkesan ketika PKP dan Dato sendiri cakap bagi Dato 3 bulan dan kita boleh bagi Gaji mcm biasa bila sales ok dan kita dah boleh niaga mcm biasa.

Alhamdulillah semua staff yg ada sekarang dah dapat gaji biasa dan ada pun yg naik gaji.

Part 4 Saya menulis ni bukan utk mengaibkan kak mel

Kak mel berjasa jaga anak2 kami & keluarga saya.Jangan la harapnya memburuk2 atau bergaduh di mana2 ruangan komen.

Saya hanya ingin menjelaskan keadaan supaya org terus tidak berburuk sangka pada kami.

Bila diam orang kata salah,bila bersuara orang kata nak berlawan,Demi Allah tiada niat sebegitu melainkan hanya ingin anda semua jelas.

Saya terkejut kak mel ‘ pusing cerita’ ni utk semata2 utk viral,meraih viewer dan followers.Kalau ya pun kak nak viral jgn la mewujudkam cerita yg tidak benar.

Saya berani menulis sebab saya ada segala bukti sebelum akk berhenti x ada benda buruk yg kami lakukan pada akk.

Janganlah kak mel menimbulkan perkara2 yg x wujud kak mel..saya sendiri xmenganggu privacy akk,kisah peribadi selepas atau terkini dlm kehidupan kak mel. Fokusla pada bisnes Tauhu kak mel dan move on la.Asyik cakap kami tak move on..
.
Saya tak tahu lepas ni apa lagi yg mungkin kak mel akan terus menerus bercerita hal keluarga saya,menyerang isu peribadi atau apa sahaja samada benar,menambah cerita atau mengada2 kan cerita yg x sahih.

Niat nak menjatuhkan perniagaan dn nama baik kami ..saya dah bersedia bila saya ambil risiko menulis benda ni.Apapun yg keluar selepas ni saya takkan komen sebab saya yakin Allah lebih mengetahui.

Akhir kata,saya lali hidup dalam kecaman dan kejian manusia, kecewa sedih saya dah sebati lalui , Allah tidak menilai saya seperti orang lain menilai saya.Walaupun orang kata kami mcm2,takkan la tak ada kebaikan kami langsung pada orang lain.Kami sedar kami bukan orang baik,sbb tak ada manusia sempurna,kita je tahu baik buruk diri kita
.
.
Apapun saya minta maaf,ampun jika sepanjang kerja ni kami byk kekurangan sebagai majikan.

Saya faham kenapa arwah @ghazi_ml tinggalkan 3 posting terakhir dia..dia tahu akk dan rakan2 x akan berhenti mengganggu saya.. arwah @ghazi_ml satu kurniaan pada saya seorang pekerja yg ikhlas dan setia pada saya hingga ke akhir hayat dia.


Kalau arwah ada saya nak cakap dgn dia terima kasih byk2 Ghazi Mat Lawi kerana menjadi orang yang jujur dan ikhlas,walaupun x bekerja dgn saya,tapi masih mengenang kebaikan saya walaupun tak banyak.

"If you cannot do great things, do small things in a great way." Napoleon Hill.