Semalam kecoh di media sosial apabila seorang wanita mempersoalkan tindakan para isteri yang mencampurkan pakaian suami dan anak-anak ketika hendak membasuh.

Menerusi perkongsian wanita berkenaan, isteri perlu mempunyai adab untuk memuliakan suami disamping menyatakan hukum menyucikan pakaian suami.

Rentetan daripada itu, ramai netizen yang tidak berpuas hati dan meninggalkan pelbagai respon.

Terbaru, menerusi perkongsian seorang pengguna Facebook Nur Habibi Qalbi, dia memberi pandangan terhadap orang ramai yang meninggalkan komen di status wanita berkenaan.

Menurutnya, setiap perkara yang dilakukan oleh isteri perlu mempunyai adab dan menyanjung tinggi darjat seorang suami.

Tunjuk kejahilan diri

“Banyak yang komen kat post akak tu menunjukkan kejahilan diri. Siap ada yang memerli kaedah ilmu pondok.

“Tuan punya post tu cakap dari sudut ilmu tasawuf atau adab. Dari sudut ilmu fiqah pakaian tetap suci. Cuma banyak berlagak pandai kat komen tu. siap kata TAK PERNAH DENGAR PUN.”

Tambah Nur Habibi, perkongsian wanita sebelum ini di salah faham oleh sesetengah masyarakat.

Dia menegaskan bahawa para isteri perlu memartabatkan suami dari sudut ilmu tasawuf atau dalam bahasa mudah ialah adab.

Malah, dia turut memberi contoh bagaimana pelajar-pelajar di pondok dilarang untuk menggalas beg kerana ianya seolah-olah tidak beradab pada ilmu.

Adab di pondok

“Cer ko try masuk pondok.. kat pondok, pakai beg galas pun di larang kenapa? Sebab beg galas di letak di belakang, jadi bila letak kitab dalam beg galas, ibarat tiada adab pada ilmu. Sebab kitab tu kau letak di belakang.

“ITU BARU PASAL BEG kak.. Takkan ko nak cakap kat Syeikh “Ada hadith tak pasal beg ni? Bukan zaman nabi takde beg ke?”

“Banyak lagi kalau nak sebut bab adab. Cuma kalau ko taknak buat takda masalah pun. Faham tak? TAKNAK BUAT IKUT SUKA HATI MASINGĀ². Tapi jangan persoal. Kalau tak boleh cakap benda baik, DIAM saja.

“Aku pun sentap jugak baca post akak tu. Sebab aku tak buat. Memang suami yang tolong basuh baju.

“Tapi aku akui ilmu sebegitu memang ada. Cuma yang lancang sangat pi hina kaedah ilmu siap jadikan bahan jenaka kenapa kak?

“Siap cakap golongan pondok antivaksin, tu pasal jadi tak betul gitu. Ya Rabb..

“Pernah dengar pasal Sayyidah Mutiah? Adab beliau terhadap suami terlalu tinggi. Sampai suami nak makan, dia sediakan cambuk untuk suaminya pukul dia kalau masakannya tak sedap. Kita ni siap suami pulak Terpaksa cakap sedap sebab takut kita merajuk”

Habis kena sindir

“Kaklong rasa kalau Sayyidatina Mutiah hidup di zaman kita ni. Habis kena sindir dengan orang saja.

“Semua benda sibuk nak bahas. Takpernah dengar bukan bermakna ilmu tu tak ada.”

Saya bukan budak Pondok

Maaf lah. saya tak tahu apa bahasa lain bagi menganjing sebab saya ni orang SABEH. Ayat tu pun saya guna pakai dengan orang tua.

“Begitu juga orang tua di sana. Sebab bagi saya menganjing ni istilah kepada MengulukĀ² Sama juga macam UAI kata, kalau di Terengganu, kita panggil orang Natang tu kira ayat sopan.


“Kalau bagi kau kasar. terserah cara penerimaan kau. Terima kasih bagi yang sudi tegur tentang ayat MENGANJING tu. saya dah edit. Dan saya BUKAN BUDAK PONDOK.”

"Your favorite story, whatever it might be, was written for one reader." Brian Bloom, 5 to 7.